یک سال که هزار سال نمی‌شود !

توجه عملی به فرزندان در دوران تحصیل آنها نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی شان دارد. در دوره ابتدایی معلمان روزانه با دانش آموزان درس دارند و در کنار آنها هستند. در دوره راهنمایی دانش آموزان یاد می گیرند به صورت مستقل مطالعه و تحقیق کنند. در این دوره باید به تقویت پایه درسی آنها بیشتر توجه کرد. در شروع دوره دبیرستان باید بیشتر مواظب شرایط روحی آنها بود. به خصوص اینکه از سال دوم و سوم دبیرستان اهمیت دارد که مسئله کنکور مطرح می شود. در بررسی مشکلات داوطلبان کنکور، اولیاء آنها باید به موارد زیر توجه داشته باشند :
1ـ حضور پدر و مادر در کنار دانش آموزان داوطلب کنکور اهمیت زیاد دارد. همانطور که داوطلب در محیط شلوغ تمرکز ندارد، در محیط بیش از حد خلوت نیز نمی تواند به خوبی مطالعه کند.
2ـ مواظب باشید که رفت و آمدهای خانوادگی مزاحم درس خواندن فرزند کنکوری شما نشود. اگر فرزندان بزرگتری دارید که همراه همسر و بچه هایشان به منزل شما می آیند، طوری برنامه ریزی کنید که به آرامش و اوقات مطالعه فرزند کنکوری شما لطمه نزند.
3ـ حتی الامکان در ماه های قبل از کنکور از برگزاری میهمانیهای بزرگ خودداری کنید.
4ـ در مراسم ازدواج و عزاداری (به خصوص اگر مربوط به فامیل درجه دوم داوطلب باشد) فرزندتان را به مسافرت نبرید. ممکن است سفر شما یکی دو روز بیشتر طول نکشد ولی وقت تلف شده داوطلب عمدتا بیشتر از آن خواهد بود. پیشنهاد می شود در اینگونه موارد یکی از اولیاء یا اقوام نزدیک در خانه نزد داوطلب بماند.
5ـ از کارهایی نظیر بنایی و نقاشی، خانه تکانی سنگین و نقل مکان به خانه جدید قبل از کنکور اجتناب کنید.
6ـ تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای مطالعه و جبران عقب افتادگی درسی داوطلب کنکور است. در این ایام او را به سفر نبرید. راستی چه می شود اگر یک سال به خاطر او خودتان هم به مسافرت نوروزی نروید. تفریحات روزهای پنجشنبه و جمعه برای استراحت او کافی است.
7ـ فکر فرزندان خود را با موضوعات خارج از مسائل درسی مانند (سفر به خارج ، ازدواج دخترها ، خرید سربازی) پر نکنید.
8ـ از درگیریهای فامیلی بپرهیزید و افکار فرزندان خود را پریشان نکنید.
9ـ در مدتی که فرزندتان برای کنکور آماده می شود از جر و بحث با همسرتان اجتناب کنید.
10- اگر در خانواده فرزند یا فرزندان کوچکتری دارید برنامه های تفریحی یا سایر امور رسیدگی به آنها را به گونه ای تنظیم کنید که مشکلی برای فرزند کنکوری شما ایجاد نکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد